Benar & Luar Biasa

Pernah suatu ketika dulu,saya menjadi orang yang ‘biasa-biasa’ sahaja.
Tidaklah baik sangat dan tidaklah teruk sangat (kononnya!).
Cukup-lah saya solat,belajar agama,menghormati Islam dan menjaga batas-batas (walaupun apa yang saya ketahui sebenarnya sangat-lah terbatas).
Anggapan saya,menjadi orang yang di tengah2 atau biasa ini-lah yang paling bagus kerana saya boleh menerima dan diterima sesiapa saja.
Orang yang ‘biasa-biasa’ dengan moto hidupnya,
"Enjoy-enjoy juga, solat jangan lupa!".

Solat.Tapi tidak cukup 5 waktu pun tak mengapa, janji solat.Kurang2,seminggu sekali! BIASA!

Tudung.Tutup rambut atau sebahagian.Tudung sekarang cukup unik!Macam main lilit wayar kat leher! BIASA!


Ini-lah apa yang saya faham dari pengalaman saya yang lepas.Benar,ini-lah definisi manusia yang ‘biasa-biasa’ pada masa sekarang.Entah macam mana pula untuk akan datang.

Cuma.....

Andai kita masih melihat diri dari kaca mata manusia sahaja, apakah sudah lengkap Islam itu pada diri kita? Apakah kita masih ragu-ragu untuk melakukan sesuatu yang mungkin kelihatan aneh dan janggal dalam masyarakat sedangkan itulah hakikat Islam yang sebenar?

Sesiapa pun boleh memilih untuk menjadi orang biasa yang sibuk memikirkan persepsi orang lain terhadap mereka.Tetapi,perlu diingat,bahawa Islam itu datang untuk mengeluarkan manusia daripada perhambaan sesama manusia kepada perhambaan total kepada Allah,tiada yang lain!

Ingat juga,apa yang menjadi kebiasaan kini,tidak semuanya adalah betul.Usah segan untuk menuntut ilmu,membuang kejahilan dalam diri.Usah segan juga untuk bertanya pada ustaz2 atau ustazah2 hal2 yang dikhuatiri kesahihannya.

Jangan segan untuk bertudung.Jangan segan untuk menutup aurat ketika bersukan.Jangan segan juga untuk berusaha mencari pekerjaan yang halal,tanpa riba'.

Bukan-kah seronok menjadi orang yang dipandang berbeza oleh masyarakat? Berbeza daripada mereka2 yang biasa!

Jadi,masih mahu menjadi yang biasa2? Saya tidak mahu menjadi orang yang biasa-biasa lagi.Saya mahu jadi luar biasa! Luar biasa ke arah jalan yang Benar,jalan yang Haq,jalan yang Putih,jalan yang ke Syurga.

Saya sangat berharap anda juga begitu.Jadi,kita boleh sama-sama mengikut jalan yang luar biasa tetapi benar ini. Saya harap untuk jumpa anda di syurga,mahu-kah?

Dan jangan lupa juga bawa mereka yang berada di sekeliling anda..Saya pasti mereka juga mahu ke sana.Cuma, mereka mungkin keliru dalam memilih jalannya..

"Wahai jiwa yang tenang. Kembalilah kamu kepada Tuhanmu dengan redha dan diredhai. Maka masuklah dalam golongan hamba-hambaKu. dan masuklah dalam SYURGAKU"

(89: 27-30)


Jemput-lah ke laman web Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) I www.pembina.com.my I Antara wadah,untuk menjadi yang luar biasa.