1 Ummah

Bismillahi Subhanallah.
Dengan kalimah-Nya,saya memulakan entri ini.
Moga diberkati.

Entri ini hanya-lah pendapat.
Sudah namanya pendapat,pastinya boleh jadi betul,boleh jadi salah.
Apa yang baik,kita akui bersama,yang buruk di koreksikan bersama.
InsyaAllah.

[Bismillah!Terus Jalan!]

Hampir sebulan saya di bumi Anbiya' ini.
Sungguh!Allah Maha Berkuasa.
Menciptakan alam dengan pelbagai bentuk muka.
Menjadikan manusia dengan pelbagai rupa.
Dan mereka-cipta sistem badan manusia yang mampu mengharungi dugaan dalam pelbagai cara.

Maha suci Allah yang telah menjadikan umat Islam ini bersaudara.
Tanpa mengira daerah,rupa mahupun bangsa.
Atas dasar AQIDAH,kita bersaudara.
Atas pasak La Ilaha Illah,kita bersama.
Atas tujuan yang sama,kita bersatu tenaga.

Allah,Allah,Allah.
Berkali2 saya memuji Allah atas aturan dan ketetapan ini.
Namun,berkali2 juga saya kesal dengan diri yang kadang2 gagal mengikut ketetapan itu.

Ada manusia yang tidak saya ramahi.
Ada Muslim yang tidak saya kenali.
Ada Mukmin yang tidak saya salami.
Malah,kadangkala saling memusuhi.
Sedangkan Allah dan RasulNya telah banyak mengingati.

Orang Islam itu bersaudara sesama oran
g Islam yang lain.Dia tidak menzaliminya dan tidak mendedahkannya pada kebinasaan.Siapa yang menolong hajat saudaranya,Allah akan menolong hajatnya,siapa yang melepaskan kedukaan seorang Islam,Allah akan melepaskannya daripada kedukaan pada hari kiamat.Siapa yang menutup aib seseorang Islam,Allah akan menutup keaibannya di hari kiamat.

(Riwayat Bukhari,Muslim dan Abu Daud)

Saya gemar memerhatikan manusia2 di sini.Seronok sekali melihat keakraban antara mereka.
Jika di negara saya,pasti,tanpa sebarang keraguan,akan dilabel gay atau homosexual.
Jika di Malaysia,lelaki dan perempuan berpegangan tangan,bermesra adalah biasa.
Tapi disini,lelaki dan lelaki berpegangan tangan dan bermesra,itu biasa!

Jika di negara Malaysia,"pusat2 Islam" terdedah di mana2,terutamanya di pusat bandar.
Di sini,pusat2 Islam yang sebenar,berpusat di setiap inci kawasan.

Sambil duduk,mereka mengaji.
Sambil berdiri,mereka mengaji.
Menunggu bas,train atau kereta,mereka mengaji.
Menanti pelanggan,mereka duduk dan mengaji.

Sungguh!Jauh berbeza dari Malaysia.
Sungguh!Ini-lah suasana yang saya idam2kan untuk dibawa ke Malaysia.
Boleh jadi setiap rakyat Malaysia di sini,mengidamkan begitu.
Terutamanya,mereka yang punya Pemahaman yang sebenar tentang Islam.


Mereka ini berusaha untuk mendidik rakan2 mereka mendekati Islam yang syumul.
Dengan pelbagai cara yang tersendiri.
Ada yang tegas,ada yang lemah lembut,ada yang cuba mengikut trend mereka2 yang biasa,yang
tidak melanggar syara'
Alhamdulillah.



Innalillah.
Apabila adanya segelintir golongan yang seakan-akan menafikan hak seseorang yang lain untuk mengajak rakan mereka mendekati Islam,dengan cara yang berbeza darinya.
Sedih saya mengetahuinya.
Sebak!
Saya tidak arif hal ini.
Tapi,logiknya,pasti seseorang yang lain itu ada hujahnya yang tersendiri untuk dia tidak mengikut cara dia.Dan dia juga pastinya ada hujah untuk tidak mengikut cara seseorang yang lain itu.

Aqidah mereka sama.
Tujuan mereka sama.
Caranya berbeza mengikut pendapat2 ulama masing2.
Itu sahaja!

Analoginya begini.

Saya mahu menyihatkan badan (bersenam) dengan berjogging.
Kawan saya,Fisol juga mahu menyihatkan badan (bersenam) dengan bermain bola.
Apakah wajar untuk saya memarahi dia kerana bersenam cara lain daripada saya?
Atau wajarkah pula untuk dia menghalang saya dari berjogging kerana beranggapan bermain bola itu lebih menyihatkan badan dan mempunyai pelbagai aspek pergerakan yang tiada di dalam senaman jogging?

Allah kurniakan manusia dengan akal fikiran.
Setiap akal ini berfungsi dan berfikir dengan cara yang berbeza.
Memahami sesuatu dengan kaedah yang berlainan.
Tapi,berpandukan sumber yang sama,usul yang sama; Al-Quran dan As-Sunnah.

Selalu saya ulang ayat ini :
Khilaf itu adalah Rahmah,Perpecahan itu adalah dicela

Sedih2!
Berbaik-lah.Tiada siapa yang akan rugi apa2.
Berlapang dada-lah,sesungguhnya mereka di luar yang kebingungan sudah sesak dada melihat pertelingkahan ini.
Sampai bila?

Entah bagaimana perasaan Rasulullah ketika melihat situasi ini.
Allah Maha Mengetahui akan perjalanan hambaNya.
Ada sesuatu yang mahu diuji dan diberitahu sebelum menempuh sesuatu yang jauh lebih menguji.

Buat sahabat2 saya,teruskan perjuangan kalian.
Thabat itu adalah sesuatu yang mahal,sangat bernilai.
Ujian ini hanya-lah untuk menguji keteguhan dalam jalan ini.
Bersabar dan terus bersabar.
Seperti yang kalian sering tuturkan,jadilah seperti pokok yang berbuah.
Walau disakiti dan dicerca,tetap memberikan manisan pada mereka.

Saya ulang,ini pendapat.Bebas dikritik oleh sesiapa.
Sebaik2 kritikan adalah dengan cara yang berhikmah.

BradSid in Islam
22 Syawwal 1430H
4.59 pagi waktu Malaysia
10.59 malam waktu Mesir